生徒が主体的・協働的に学ぶ音楽科授業の実践 : タブレット端末を利用したパート練習の試み
中学教育 : 研究紀要 Volume 47
Page 41-48
published_at 2016-03-18
アクセス数 : 1609 件
ダウンロード数 : 5655 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 15 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/39562
File |
JourJrhighEdu_47_41.pdf
518 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
生徒が主体的・協働的に学ぶ音楽科授業の実践 : タブレット端末を利用したパート練習の試み
|
Title ( eng ) |
Music Lessons through Active and Collaborative Learning : Part Practice Using Tablet Devices
|
Creator | |
Source Title |
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
|
Volume | 47 |
Start Page | 41 |
End Page | 48 |
Journal Identifire |
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
|
Abstract |
音楽科授業において,よりよい表現を求め,自分の思いが表現できたと感じさせるためには,基礎的な音楽的技能を身につけることが重要である。そのため,効果的に技能を向上させる指導法の開発が必要とされる。そこで,手などの動作を取り入れた発声指導や,比喩的表現を用いたキーワードによる発声指導等の効果の検証に焦点化し,継続して研究を推進してきた。
今年度の研究では,生徒がより効果的に主体的・協働的な学びをするためのツールとして,パート練習におけるタブレット端末の利用を試みた。このことは,生徒が自分たちの演奏を客観的に聴くことが出来るため,生徒が音楽的技能を体得するのに効果的なツールであるという結論を得た。 In music classes, it is necessary for students to acquire basic skills so that they can develop the ability to express themselves through music. This demands methods of instruction that allow the effective acquisition of musical skills. In this regard, developing instruction methods for clear vocalization are particularly important. The present study focused on confirming effective vocal coaching methods through the use of hand gestures and figurative key phrases. In the present study, we made use of tablet devices in part practice so that students could learn actively and collaboratively. We concluded that tablet devices are an effective tool for acquiring musical skills because they allow students to listen objectively to their own performances.
|
Keywords |
タブレット
合唱
パート練習
主体的・協働的な学び
tablet devices
vocal
part practice
active and collaborative learning
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属東雲中学校
|
Date of Issued | 2016-03-18 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623
|