協働的問題解決場面での「統計の活用」について

中学教育 : 研究紀要 Volume 47 Page 23-28 published_at 2016-03-18
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JourJrhighEdu_47_23.pdf 529 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
協働的問題解決場面での「統計の活用」について
Title ( eng )
Effective Approach to Understanding Statistics by Solving a Real Problem in Collaboration
Creator
Source Title
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
Volume 47
Start Page 23
End Page 28
Journal Identifire
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
Abstract
本研究の目的は,中学校第1学年の統計分野において協働的問題解決場面を設定した実践授業を通して,自分の考えをもつ際の統計,仲間の考え,コンピュータとの関係を検討することである。そのために,生徒が授業実践で記述したワークシートを分析する事例研究を行った。その結果,コンピュータの利用により自分の考えの幅を広げられること,自分の主張を支える根拠として統計を有効に活用できること,仲間の考えを聞くことで自分の考えを豊かにしたり,自分の考えに自信をもてたりすることが示された。
This study aimed to find an effective approach to understanding statistics by the collaborative solving of a real problem. To that end, we demonstrated the validity of our approach through experimental lessons.

We arrived at the following conclusions.
・It is preferable for students to broaden their understanding of concepts by having access to a computer.
・It is beneficial for students to support their opinions using statistics.
Keywords
協働的問題解決
統計
コンピュータ
collaborative problem solving
statistics
computer
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学附属東雲中学校
Date of Issued 2016-03-18
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623