中国の体育教師の体育授業における悩み事に関する調査研究 : 浙江省杭州市を対象として <論文>

初等教育カリキュラム研究 Issue 4 Page 71-84 published_at 2016-03-31
アクセス数 : 1324
ダウンロード数 : 1124

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 4
File
JEEC_4_71.pdf 1.37 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
中国の体育教師の体育授業における悩み事に関する調査研究 : 浙江省杭州市を対象として <論文>
Title ( eng )
Difficulties Facing Physical Education Teachers in China : A Case Study from Hangzhou, Zhejiang Province <Article>
Creator
Lin Nan
Kadomoto Hitoshi
Source Title
初等教育カリキュラム研究
Journal of elementary education and curriculum
Issue 4
Start Page 71
End Page 84
Journal Identifire
[PISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299
Abstract
本研究は,中国の体育教師が体育授業を行う上での悩み事の実態を把握することによって,体育教師にどのような支援が必要であるのかを考察することを目的とした。浙江省杭州市の体育教師を対象に実施した質問紙調査の結果から,次の3点が示唆された。1) 体育授業を行う上での悩み事では,ほとんどの項目は低い値を示していたが,「示範」「把握」「ニーズj が相対的に高い値を示した。2) 体育教師が抱いている体育授業を行う上での悩み事は,「授業づくり」「生徒把握」「運動技能」の3つの構造で捉えられることが明らかになった。3) 各因子について,教職経験年数,勤務校種,競技等級,性別ごとの差異を検討した結果,経験年数の浅い教師や競技等級を有しない教師には「授業づくり」の支援が,経験年数の浅い教師や小学校教師には「生徒把握」の支援が,競技等級を有しない教師や女性教師には「運動技能」の支援が必要であることが示唆された。
The purpose of this paper is to understand the kinds of support needed for physical education (PE) teachers in China by identifying the difficulties they face when teaching their subject. Questionnaire surveys were used with PE teachers in Hangzhou, Zhejiang Province. Three principle points emerged. First, most items of difficulty showed a relatively low percentage, although "demonstration," "understanding," and "needs" showed a relatively high percentage. Second, the difficulties PE teachers faced consisted of three factors, namely, "instructional design," "student grasp," and "physical techniques." Third, looking at the differences in each factor among groups with different teaching experience, school type, athletic level, and sex, the findings suggest that support is necessary in the area of "instructional design" for young PE teachers and non-athletic PE teachers, in the area of "student grasp" for young PE teachers and primary school PE teachers, and in the area of "physical techniques" for non-athletic PE teachers and female PE teachers.
Keywords
中国
体育教師
悩み事
因子構造
China
PE teachers
difficulties
factor structure
Descriptions
本研究は,浙江省教育庁科研項目(項目番号 Y201330051 研究代表者林楠)及び中央高校基本科研業務専項資金(the Fundamental Research Funds for the Central Universities)の補助を受けて行われたものである。
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
Date of Issued 2016-03-31
Rights
Copyright (c) 2016 広島大学大学院教育学研究科初等カリキュラム開発講座
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2187-6800
[NCID] AA12611299