幼児期における数直線の見積りの縦断的検討
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 64 号
137-146 頁
2015-12-18 発行
アクセス数 : 868 件
ダウンロード数 : 266 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/38997
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part3_64_137.pdf
1.37 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
幼児期における数直線の見積りの縦断的検討
|
タイトル ( eng ) |
A Longitudinal Study of Number Line Estimation in Young Children
|
作成者 |
浦上 萌
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 64 |
開始ページ | 137 |
終了ページ | 146 |
抄録 |
The development of numerical representations plays a central role in a child’s mathematical abilities. Previous studies have reported that children’s numerical representations shift from logarithmic to linear ones and the slope of linear representation shifts from 0 to 1. In order to investigate the developmental process in detail, we carried out a longitudinal study. Thirty young preschoolers (mean age = 4 years, 1 month) and 47 middle preschoolers (mean age = 5 years, 1 month) received a number-to-position task (0-10) twice over nine months. According to our results, both groups were most suitable linear representations, but the slope of middle preschoolers’ performance was nearer 1 than the young preschoolers’ performance. However, the slopes of both groups were not much different when we divided the children in fitted or non-fitted function. For this reason, previous studies could not properly evaluate the development of slope. It is possible that the non-fitted representations are transformed into linear representations with slope away from 1 partly through logarithmic representations.
|
著者キーワード |
見積り
数直線課題
幼児
縦断研究
estimation
number-to-position task
young children
longitudinal study
|
内容記述 |
本論文のデータの一部は,日本心理学会第79回大会において発表したものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2015-12-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|