知覚されたサポートは外傷体験の影響を緩衝し得るか : 外傷後ストレス反応と解離傾向に着目して
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 64 号
105-112 頁
2015-12-18 発行
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BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part3_64_105.pdf
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種類 :
全文
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タイトル ( jpn ) |
知覚されたサポートは外傷体験の影響を緩衝し得るか : 外傷後ストレス反応と解離傾向に着目して
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タイトル ( eng ) |
Can Perceived Social Support Buffer Trauma Impacts? : On the Outcome of Posttraumatic Stress Responses and Dissociative Tendencies
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作成者 |
池田 龍也
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収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
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号 | 64 |
開始ページ | 105 |
終了ページ | 112 |
抄録 |
This study investigated the ability of perceived social support (PSS) to buffer traumatic stress impacts by measuring posttraumatic stress responses (PTSR) and dissociative tendencies. A total of 163 undergraduate students (60 males and 103 females) were classified into traumatic (n = 23) and non-traumatic (n = 140) stress groups. Concerning dissociation on the basis of objective variables, the results of hierarchical multiple regression analysis indicated that PSS had a buffering effect. Concerning PSTR, however, the results of the same analysis indicated neither a significant nor direct effect of buffering. These results suggest that there are different mechanisms between dissociation and PTSR. Therefore, this study has determined that clinicians should make eff orts to distinguish between dissociation and PTSR so that they are perceived as supportive by their clients.
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著者キーワード |
解離
外傷体験
知覚されたソーシャルサポート
緩衝効果
dissociation
trauma
perceived social support
buffering effect
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NDC分類 |
教育 [ 370 ]
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言語 |
日本語
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資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
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発行日 | 2015-12-18 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
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