中学校特別支援学級における社会的・職業的自立を目指した生活力を育成するためのカリキュラムの研究開発
中学教育 : 研究紀要 Volume 46
Page 101-123
published_at 2015-03-18
アクセス数 : 1712 件
ダウンロード数 : 772 件
今月のアクセス数 : 2 件
今月のダウンロード数 : 1 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/37964
File |
JourJrhighEdu_46_101.pdf
6.51 MB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
中学校特別支援学級における社会的・職業的自立を目指した生活力を育成するためのカリキュラムの研究開発
|
Title ( eng ) |
The Curriculum Development to foster the Ability to Live in the Society Aimed at Social and Vocational Independence in Special Support Class of Junior High School
|
Creator |
落合 俊郎
|
Source Title |
中学教育 : 研究紀要
JOURNAL OF JUNIOR HIGH SCHOOL EDUCATION
|
Volume | 46 |
Start Page | 101 |
End Page | 123 |
Journal Identifire |
[PISSN] 1344-1531
[EISSN] 2436-6641
[NCID] AN00307623
|
Abstract |
グローバル化が一層進行するこれからの社会において,将来の就労を含む生活に向けた生活力の育成を目指し,時間割表の「職業・家庭」に新たに社会生活に関する内容を加味した教科「キャリアマネジメント」を教育課程に位置づけ,カリキュラム開発を行った。単元ごとの評価を観点別評価とキャリアの4能力によって授業を実践した結果,生徒や保護者・教員に対して学校設定教科のカリキュラムに一定の効果があった。指導内容の見直しなど,より一層の授業改善が今後の課題である。
In the society with the progress of the globalization, it is necessary to develop a new curriculum in order to foster the ability to live for the future life including career. The curriculum has 'Vocation and home' with a new subject 'Career Management' with the content about a social life. Each unit of the lessons were evaluated with a criteria referenced evaluation and four abilities of career. From the result, the lessons were improved and the effect of the curriculum was measured. As a consequence, to utilize the curriculum was effective in a degree for students, their parents, and teachers. However it is a future problem to make a review of the contents of the instruction and the lessons and examine a way of the evaluation.
|
Keywords |
特別支援教育
キャリア教育
学習評価
授業改善
Special support education
Carrier education
Learning evaluation
Class improvement
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学附属東雲中学校
|
Date of Issued | 2015-03-18 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1344-1531
[NCID] AN00307623
|