障害のある乳幼児と家族の社会的支援に関する研究 : 日本とニュージーランドの比較から <原著論文>
幼年教育研究年報 36 巻
53-61 頁
2014-09-30 発行
アクセス数 : 1433 件
ダウンロード数 : 364 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 3 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/37777
ファイル情報(添付) |
AREC_36_53.pdf
942 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
障害のある乳幼児と家族の社会的支援に関する研究 : 日本とニュージーランドの比較から <原著論文>
|
タイトル ( eng ) |
The Study of Social Support for Families who Have Children with Disabilities : Comparison between Japan and New Zealand <Original work paper>
|
作成者 |
松井 剛太
ダンカン ジュディス
バートネック アヤ
ホーンビィー ギャリー
|
収録物名 |
幼年教育研究年報
The Annual of research on early childhood
|
巻 | 36 |
開始ページ | 53 |
終了ページ | 61 |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|
抄録 |
The purpose of this study was to examine the social support for families who have children with disabilities through comparing between Japan and New Zealand. As a method of this study, We used the focus group interviewing for each of father and mother who have the children with disabilities in Japan and New Zealand. We referd to “Narrative Emsenble” and analysis based on the social support. A result, nine items of the “separate my baby immediately after birth” “relative” “others who bring up typically developing children” “accessibility to service of match their needs” “shock the development of my children” “dissatisfaction for specialist” “specialized medical care” “others who bring up children with a disabilities” “spouse” were found and weighed. Conclusion, system maintenance families for having children with disabilities is enriched “tool support”. But when emotional support was not accompanied, it became clear to affect the stress and the role of the families.
|
著者キーワード |
Social Support
Children with Disabilities
Family
New Zealand
|
内容記述 |
本研究は,平成21~23年度文部科学省科学研究費補助金基盤研究(B)(課題番号21402045 代表 七木田敦)の補助を受けて行われたものである。
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属幼年教育研究施設
|
発行日 | 2014-09-30 |
権利情報 |
Copyright (c) 2014 幼年教育研究年報編集委員会
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 0388-3078
[NCID] AN00246110
|