中学生の科学的能力育成に関する事例的研究 : 「科学的な証拠を用いる力」に着目して <学習指導法・教材およびカリキュラム開発>

学校教育実践学研究 21 巻 57-66 頁 2015-03-20 発行
アクセス数 : 1214
ダウンロード数 : 228

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_21_57.pdf 1.18 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学生の科学的能力育成に関する事例的研究 : 「科学的な証拠を用いる力」に着目して <学習指導法・教材およびカリキュラム開発>
タイトル ( eng )
The Case Study of the Instructional Method to Develop Scientific Competencies in Junior High School Science : Focus on “the ability to using scientific evidence”
作成者
大多和 浩弥
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
21
開始ページ 57
終了ページ 66
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose in this study was inventing an instructional method to develop “scientific competencies” through a unit for junior high school students. And the instructional method focus on “the ability to using scientific evidence” in “scientific competencies”. In this method, students will do the following four leaning activities in the unit of “Changes in biological and animal life”. First, they will lead conclusion which based on scientific evidence. Second, they will evaluate the conclusion of others and self. In order to investigate effectiveness of the method, we conducted a class which 41 junior high school students. Based on their writings on questionnaires and worksheets for class, we conclude that our method can improve their ability to evaluate the conclusion of others and self, which is a part of “the ability to using scientific evidence”.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2015-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493