添い寝時における就眠儀式についての研究 : テキストマイニング法による自由記述の分析 <研究論文 : 学習開発学の今>

学習開発学研究 8 号 175-183 頁 2015-03-16 発行
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ファイル情報(添付)
JEducSci_8_175.pdf 3.41 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
添い寝時における就眠儀式についての研究 : テキストマイニング法による自由記述の分析 <研究論文 : 学習開発学の今>
タイトル ( eng )
The study on the bed-time routine in co-sleeping : Analysis of free description by using text mining method <Research Article>
作成者
浜崎 隆司
吉田 美奈
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
8
開始ページ 175
終了ページ 183
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
We conducted a questionnaire survey among 414 parents of 4- and 5-year-old children about the bed-time routine with respect to co-sleeping. By means of a text-mining method, we conducted a detailed analysis of free descriptions about the bed-time routine emerged: the children want to sleep in their favorite bedding items: the children go to sleep with a favorite stuffed animals close by where they sleep; the parents say the words of affection or read a picture book to the children; or the children obtain a sense of security through contact with their parent’s body. In terms of gender differences, it was evident that for boys, having an object such as a stuffed toy was as important as proximity to a parent; girls prefer eliminating anxiety or preparing for sleep than to spend a good time before they go to bed. Our results underlined the importance to the child’s sense of security in having the mother co-sleep throughout the night. We found that even if children co-sleep with the mother every evening, the children try to eliminate anxiety by thumb-sucking if they belive that the mother will leave the bed after they have fallen asleep.
著者キーワード
Co-sleeping
Bed-time routine
Text mining method
添い寝
就眠儀式
テキストマイニング法
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2015-03-16
権利情報
Copyright (c) 2015 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X