東南部アフリカ諸国における数学学力と言語的な側面の関連性について : 読解力に焦点を当てたSACMEQ Ⅱ・Ⅲの二次分析から <研究論文>

国際教育協力論集 17 巻 1 号 1-15 頁 2014-10-31 発行
アクセス数 : 1064
ダウンロード数 : 297

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
JICE_17-1_1.pdf 1.02 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
東南部アフリカ諸国における数学学力と言語的な側面の関連性について : 読解力に焦点を当てたSACMEQ Ⅱ・Ⅲの二次分析から <研究論文>
タイトル ( eng )
A Study on the Relationship between Mathematics Achievement and Linguistic Aspects : Secondary Analysis of SACMEQ II・III focusing on Reading Achievement <Article>
作成者
渡邊 耕二
収録物名
国際教育協力論集
Journal of international cooperation in education
17
1
開始ページ 1
終了ページ 15
収録物識別子
[PISSN] 1344-2996
[EISSN] 1344-7998
[NCID] AA11281847
抄録
This study reveals the relationship between students’ mathematics achievement and linguistic aspects including their reading achievement from a viewpoint of cross-national comparisons by making secondary analysis of SACMEQ II and SACMEQ III data set.

In order to achieve this the objective, two statistical methodologies were employed: 1) the analysis of country- and pupil -level variables based on hierarchical linear modeling (HLM), and 2) the analysis of country-level item discrimination of the test items based on item differential functioning.

The results indicate that there is a positive correlation not only between mathematics and reading achievement level but also between mathematics achievement level and the size of regression coefficient in different counties and between item discrimination of difficult items and the size of regression coefficient in different countries. This paper suggests that reading ability has considerable role to improve mathematics achievement especially in lower level mathematics achievement countries such as Malawi and Zambia.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学教育開発国際協力研究センター
発行日 2014-10-31
権利情報
Copyright (c) 2014 広島大学教育開発国際協力研究センター
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1344-2996
[NCID] AA11281847