あいまい状況における視点の転換を促すプログラムの開発

アクセス数 : 762
ダウンロード数 : 205

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
あいまい状況における視点の転換を促すプログラムの開発
タイトル ( eng )
Development of a Program to Shift One’s Viewpoint in Ambiguous Situation
作成者
戸田 まり
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
63
開始ページ 29
終了ページ 37
抄録
The purpose of this study is to develop a new program to shift one’s viewpoint and to broaden one’s perspective on interpersonal relationships. Several vignettes are made to show relational aggression among students. In each vignette, the main character feels unpleasant feeling because of relational aggression-like behavior of another character such as ignoring in an ambiguous situation. After two pilot studies, 23 college students were asked to join the program. They read vignettes and were asked to speculate various types of reasons why the other character did so if s/he does not have any hostile intention toward the main character. The number of produced reasons, as well as the number of the variety of reasons, significantly increased when participants speculated in groups. The availability of the program is discussed.
著者キーワード
hostile attribution
ambiguous situation
communication
cognition
college students
敵意帰属
あいまい状況
コミュニケーション
認知
大学生
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2014-12-19
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554