公衆衛生看護学実習にICTを導入したeラーニングの活用 <資料>
広島大学保健学ジャーナル Volume 12 Issue 2
Page 51-57
published_at 2014-10-31
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File |
JHSHU_12-2_51.pdf
1.06 MB
種類 :
fulltext
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Title ( jpn ) |
公衆衛生看護学実習にICTを導入したeラーニングの活用 <資料>
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Title ( eng ) |
Use of e-learning based on ICT at a public health nursing practicum <material>
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Creator |
Nariai Keiko
Teshigawara Kaoru
Hirono Sachiko
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Source Title |
広島大学保健学ジャーナル
Journal of health sciences, Hiroshima University
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Volume | 12 |
Issue | 2 |
Start Page | 51 |
End Page | 57 |
Abstract |
目的:本研究の目的は,実習でのインターネットの活用とeラーニングの実態を把握することである.
方法:調査対象者は看護系大学の4年生66人である.実習終了後に無記名自記式で任意の質問紙調査を行った.調査時期は2008年7月である. 結果:質問紙は57人(回収率86.4%)から回収された.私物のパソコンを所有している学生は41人(71.9%)であった.実習に関連したインターネットの利用は49人(86.0%)で,利用した目的は,健康教育93.9%,地域診断61.2%であった.モバイル機器(iPod touch)が無線LANにつながった学生は14.0%であった.40人(70.2%)の学生がeラーニングによって学習しており,閲覧機器はパソコン77.5%,iPod touch 57.5%であった(複数回答). 考察:実習中に約8割以上の学生がインターネットで情報検索を行い,約7割がeラーニングを体験しており,インターネットは身近な教育ツールとなっていることが明らかとなった. Objectives: The study aimed to capture student experiences and use of the Internet and e-learning based on ICT (Information and Communication Technology) during a public health nursing practicum at a government agency.
Methods: The subjects were 66 senior nursing students. After the completion of their practicum, an anonymous self-administered questionnaire was conducted. The investigaton was held in July 2008. Results: Fifty-seven students answered the survey (response rate: 86.4%). Of these, 41 (71.9%) students had a personal computer. For the practicum, 49 students (86.0%) had access to the Internet during the practicum. On the specific purpose of the Internet, 93.9% and 61.2% of these students used it for health education and community diagnosis, respectively. Of the students, 14.0% connected personal mobile devices (iPod touch) to wireless LAN. Forty students (70.2%) learned by means of e-learning, via personal computer (77.5%) and mobile devices (57.5%). Conclusions: Approximately more than 80% of the students used the Internet to search for information and more than 70% experienced e-learning during the public health nursing practicum. These findings suggest that the Internet was the common tool. |
Keywords |
eラーニング
公衆衛生看護学実習
iPod touch
e-learning
public health nursing practicum
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Descriptions |
本稿は,文部科学省「現代的教育ニーズ取組支援プログラム」(現代GP)平成18年度-20年度採択(テーマ:「地域医療教育遠隔支援eラーニングの開発」)の助成を受けて行った研究の一部である。
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NDC |
Medical sciences [ 490 ]
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Language |
jpn
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Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学保健学出版会
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Date of Issued | 2014-10-31 |
Rights |
Copyright (c) 2014 広島大学保健学出版会
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Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Date |
[Created] 2014-12-03
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Source Identifier |
[ISSN] 1347-7323
[NCID] AA11601063
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