徴税費の追加による市町村税収入の増加可能性に関する考え方 <研究ノート>
地域経済研究 24 号
41-51 頁
2013-03 発行
アクセス数 : 1170 件
ダウンロード数 : 176 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/35251
ファイル情報(添付) |
RegionalEconomicStudies_24_41.pdf
1.02 MB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
徴税費の追加による市町村税収入の増加可能性に関する考え方 <研究ノート>
|
タイトル ( eng ) |
Rooms for increasing the municipal tax revenue through the additional tax collection expenditure
|
作成者 | |
収録物名 |
地域経済研究
The Bulletin of the Center for Research on Regional Economic Systems, the Graduate School of Social Science, Hiroshima University
|
号 | 24 |
開始ページ | 41 |
終了ページ | 51 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1884-7455
[NCID] AN10175890
|
抄録 |
未収額>徴税費である市町村では、徴税費の追加によって地方税収入額は逓増する。未収額<徴税費である市町村では、徴税費を追加すれば収入額は増加するが、限界的に逓減する。本稿では、徴税費の追加によって収入額がどの程度増大しうるかを検討した。2009年度において未収額>徴税費である市町村については、徴税費を未収額=徴税費となる分岐値まで追加し、未収額<徴税費である市町村については、徴税費を分岐値まで削減しつつ、現状の収入額を維持できたとする。その結果、786都市(東京23区を除く)全体で徴税費は206億円増加するが、収入額は8,360億円、純収入は8,154億円増加する。941町村全体で徴税費は19.5億円増加するが、収入額は1,106億円、純収入は1,087億円増加することが見込まれる。それぞれの徴収率も改善される。市町村は、徴収率上昇だけを目標にした横並び競争に陥ることなく、それぞれの徴税構造(徴税費と徴収額・未収額の関係)をふまえた税収獲得努力を図っていく必要がある。
The tax revenue of 1, 727 municipalities, excluding 23 wards of Tokyo, amounted to \17. 7 trillion in FY2009. It was 92. 82% of the determined collection amount. The collection expenditure, \559 billion, was equivalent to 3. 16% of the revenue. Raising the tax revenue requires increasing the collection costs at the same time.
Abbreviate the indexes representing municipalities. Denote the determined collection amount as ft, the tax collection costs as tc, the revenue as tr, the arrear np is given as np=ft-tr. The function of tc to tc is expressed as ytc=tc, that of tr to tc as ytr=atc, where a means the slope tr/tc ── the relationship between tc and tr is contemporary supposed to be linear, but it will be adjusted by a sort of elasticity ──, and that of np to tc as ynp=ytc-atc. We can derive the formula tc*=ft(1+a) where ynp=ytc. Through the additional tax collection expenditure, the net revenue tr-tc would marginally increase where ynp>ytc and it would marginally decrease where ynp<ytc. If tc* is calculated at the point ynp=ytc, tr*=atc* and np*=ft-tr* are given. Thus we can get tc*, tr* and np* at the point ynp=ytc. Suppose that the municipalities where ynp>ytc could add the tax collection expenditure to the point tc*, while the rest where ynp<ytc could reduce the costs to the point tc* keeping the present tr. As the calculated result, the net revenue tr*-tc* in the 786 cities would increase by \815 billion [\109 billion in the 941 towns] and the ratio of tax collection would rise to 97. 71% [98. 67% in the towns] with injecting of the additional collection expenditure by \20. 6 billion [\1. 9 billion in the towns]. The municipalities where ynp<ytc have fewer rooms for increasing the tax revenue. They have to consider making an alliance with other municipalities and the prefecture for the tax collection as well as endeavoring to reduce the costs. |
著者キーワード |
地方税収入額
徴税費
徴税構造
|
NDC分類 |
経済 [ 330 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院社会科学研究科附属地域経済システム研究センター
|
発行日 | 2013-03 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1884-7455
[NCID] AN10175890
|