友人からの要求に対する児童の断り方が心理的ストレス反応に及ぼす影響過程
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 61 号
143-148 頁
2012-12-21 発行
アクセス数 : 1094 件
ダウンロード数 : 734 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 7 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/34031
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part3_61_143.pdf
389 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
友人からの要求に対する児童の断り方が心理的ストレス反応に及ぼす影響過程
|
タイトル ( eng ) |
Process Effects of Refusal on Psychological Stress Response for Elementary School Students
|
作成者 |
井邑 智哉
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 61 |
開始ページ | 143 |
終了ページ | 148 |
抄録 |
The process in which refusal affects psychological stress response was examined. A total of 300 participants (157 men, 143 women) completed the questionnaire survey. A model was constructed based on the assumption that the seven types of refusal facilitate the attainment of social support from friends. Thus, we proposed social support affects psychological stress response. A covariance structural analysis was conducted, indicating that modesty decreased depression-anxiety and displeasure-anger through attainment of social support from friends. Conversely, disguise-delay, cheating by laughter and nonverbal refusal increased depression-anxiety and displeasure-anger. Therefore, elementary school students' psychological stress response is affected by refusal was suggested.
|
著者キーワード |
refusal for elementary school students
social support from friends
psychological stress response
influence process
児童の断り方
ソーシャルサポート
心理的ストレス反応
影響過程
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2012-12-21 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|