生徒の学習に対する必要性の認識に関する事例的研究 : 高等学校化学における実践を例にして

学校教育実践学研究 18 巻 91-98 頁 2012-03-20 発行
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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
生徒の学習に対する必要性の認識に関する事例的研究 : 高等学校化学における実践を例にして
タイトル ( eng )
A Case Study on Students' Recognition of the Need to Learn : On the Case of the Practice about the High School Chemistry
作成者
森田 晋也
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
18
開始ページ 91
終了ページ 98
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study is to create teaching method which improves students' recognition of the need to learn chemistry in high schools and to verify the effect of the method. To achieve this aim, I have created lessons where students can experience interactions between what they are leaning and things in their daily lives, so as to encourage students to make associations between them. And in order to examine the effect of the lessons, I conducted them for 10 high school students (3rd grade) on the topic of "compounds which contain functional groups in organic compounds." Based on the analysis of the questionnaire given to the students, and their descriptions on the worksheets, we can conclude that the lessons helped the students recognize the need to learn chemistry.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2012-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493