e-Learningを活用した図書館リテラシー教育 : WebCTによる授業の実践

情報処理学会研究報告. コンピュータと教育研究会報告 Volume 102 Issue 1 Page 1-6 published_at 2009-12
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File
CE102_1_1.pdf 285 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
e-Learningを活用した図書館リテラシー教育 : WebCTによる授業の実践
Title ( eng )
Teaching Library Literacy Using e-Learning : A Report of WebCT Tutorial
Creator
Sho Yukari
Tsukamoto Ayako
Source Title
情報処理学会研究報告. コンピュータと教育研究会報告
Volume 102
Issue 1
Start Page 1
End Page 6
Abstract
図書館がリテラシー教育の授業を実施するにあたっては,授業担当者ごとの指導方法の差違,学生の学習意欲不足,授業内容と効果の評価不足など様々な課題がある.このたび広島大学図書館では,情報メディア教育研究センターとの連携授業 「情報活用基礎」 に WebCT を用いた e-Learning を導入し,いくつかの課題解決を試みたので報告する.
Library tutorials have been facing a variety of challenges such as different instruction styles and skills of each librarian who takes a role of instructor for classes, needs for students' motivation about the topic and a lack of good evaluation of the tutorial contents and its efficacy. This is a report of an attempt to get over some challenges by employment of e-Learning tool, WebCT, to library literacy classes in the subject of information literacy "Elements of Information Literacy", conducted by Hiroshima University Library in cooperation with Information Media Center of Hiroshima University.
NDC
General works [ 000 ]
Libraries [ 010 ]
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
情報処理学会
Date of Issued 2009-12
Rights
Copyright (c) 2009 Information Processing Society of Japan
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Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 0919-6072
[NCID] AN10096193