現代評論文の学習を通して思考力・記述力を高める高等学校国語科授業の研究 : 山崎正和の評論「水の東西」を用いた「比べ読み」「重ね読み」の実践
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 60 号
59-66 頁
2011-12-22 発行
アクセス数 : 2978 件
ダウンロード数 : 7572 件
今月のアクセス数 : 9 件
今月のダウンロード数 : 13 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/32118
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEduc-HiroshimaUniv-Part2_60_59.pdf
343 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
現代評論文の学習を通して思考力・記述力を高める高等学校国語科授業の研究 : 山崎正和の評論「水の東西」を用いた「比べ読み」「重ね読み」の実践
|
タイトル ( eng ) |
A Study on Developing Abilities of Thinking and Expression Through Studying Critical Essays in Japanese Classes at a Senior High School : The practices of comparative reading using essay "Mizunotozai" written by Masakazu Yamazaki
|
作成者 |
小野 奈央
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
|
号 | 60 |
開始ページ | 59 |
終了ページ | 66 |
抄録 |
This research aims to find the effective way of developing the students' abilities of thinking and expression to a higher level through reading critical essays in Japanese classes. In order to improve students' abilities, students read two essays. After reading two essays written by different authors or the same authors, students thought about the topic by themselves and expressed their thoughts from their own points of view. Microteaching and action research programs seemed to broaden the students' perspectives and enable them to probe ideas deeper. The result shows that using several reading materials is effective to broaden students' ways of thinking and means of expression.
|
著者キーワード |
teaching critical essays
comparative reading of different essays by same author
comparative reading of essays on similar topic by different authors
ability of thinking, ability of expression
評論文の学習指導
重ね読み
比べ読み
思考力
記述力
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2011-12-22 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725
|