中学校理科における批判的思考力育成に関する事例的研究

アクセス数 : 1679
ダウンロード数 : 1137

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 1
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
中学校理科における批判的思考力育成に関する事例的研究
タイトル ( eng )
The Case Study of the Instructional Method to Develop Critical Thinking in Junior High School Science
作成者
山中 真悟
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
60
開始ページ 7
終了ページ 13
抄録
In this study, we propose an instructional method to develop "the critical thinking in science" for junior high school students. In the method students will sketch "causal relation map" which illustrates reasoning processes of causal relations. The maps are examined by students to make own reasoning process explicit. In order to investigate effectiveness of the method, we conducted a class in which 81 students take a science course at an affiliated junior high school. Based on their writings on questionnaires and worksheets for the class, we conclude that our method can improve their circumspection which is a part of the critical thinking attitude of science.
著者キーワード
junior high school science
critical thinking
instructional method
causal relation map
中学校理科
批判的思考力
指導法
因果関係マップ
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2011-12-22
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725