日本と中国の中学校英語教科書にみられる非テキスト情報の類型と機能に関する比較研究
学校教育実践学研究 17 巻
39-48 頁
2011-03-20 発行
アクセス数 : 1603 件
ダウンロード数 : 293 件
今月のアクセス数 : 17 件
今月のダウンロード数 : 4 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/31283
ファイル情報(添付) | |
タイトル ( jpn ) |
日本と中国の中学校英語教科書にみられる非テキスト情報の類型と機能に関する比較研究
|
タイトル ( eng ) |
A Comparative Study of the Types of Non-text Information and their Functions of Junior High School English Textbooks in Japan and China
|
作成者 |
瀧 由紀子
梅本 咲恵
中嶋 多美子
毛 君
|
収録物名 |
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
|
巻 | 17 |
開始ページ | 39 |
終了ページ | 48 |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|
抄録 |
The purpose of this report is to compare and analyze how effectively visual aids in junior high school English textbooks of Japan and China are functioning in helping students comprehend the reading texts, and to ascertain the influence of the background principles in syllabus design which is the main cause of the differences between the textbooks of these two countries. For these purposes, three kinds of textbooks from Japan and one from China, both with similar total market share in their respective home countries, were selected and examined, focusing on the utility and regularity of illustrations that appear, as well as the number of tokens and the typography size. Close scrutiny of the textbooks shows an overall similarity in the use of illustrations. However, there were striking differences among the Japanese and Chinese textbooks in terms of not only their resultant numerals but also what is seemingly hoped for for the students to achieve at the end of the three-year learning.
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
|
発行日 | 2011-03-20 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
|