カウンセリング技法を活用した協同学習の効果検討 : 導入期における成果と課題

学校教育実践学研究 17 巻 9-17 頁 2011-03-20 発行
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ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_17_9.pdf 795 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
カウンセリング技法を活用した協同学習の効果検討 : 導入期における成果と課題
タイトル ( eng )
A Study of Counseling Based Corporative Learning : Results and Issues in the Introductory Period of Corporative Learning
作成者
牧野 誉
エリクソン ユキコ
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
17
開始ページ 9
終了ページ 17
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study shows issue of guidance of introducing cooperative learning. Before, during and after practicing eight-weeks counseling based cooperative learning model, 25 items questionnaire are administered 287 pupils who commute junior high school in Hiroshima-city. We find 4 factors - "cooperative skills", "learning efficacy", "pleasure of lessons" and "learning forwardness" - by factor analysis.Then we divide this data into low-scores, middle scores and high scores, and do Analysis of Variance. As a result, we find mutual interaction in all 4 factors, and we find effect of counseling based cooperative leaning model in low scores group.This study demonstrates how important improving guidance of communication and regulating of exercise level while introducing cooperative learning.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2011-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493