家族成員の相互関係と児童の自尊感情との関係 : 家庭科「家庭生活と家族」の領域におけるアサーション・トレーニングの効果
学習開発学研究 2 号
39-49 頁
2009-03-31 発行
アクセス数 : 1878 件
ダウンロード数 : 1417 件
今月のアクセス数 : 10 件
今月のダウンロード数 : 16 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/30293
ファイル情報(添付) |
JEducSci_2_39.pdf
578 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
家族成員の相互関係と児童の自尊感情との関係 : 家庭科「家庭生活と家族」の領域におけるアサーション・トレーニングの効果
|
タイトル ( eng ) |
The relationship among family members and elementary school chi1dren's self-esteem : The effects of assertion skills training
|
作成者 |
加藤 佳子
西 敦子
江村 理奈
目久田 純一
森 敏明
|
収録物名 |
学習開発学研究
Journal of Learning Science
|
号 | 2 |
開始ページ | 39 |
終了ページ | 49 |
収録物識別子 |
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|
抄録 |
The purpose of this study was to investigate the effects of class-wide assertion skills training on elementary school children's self-esteem and assertive behaviors in their family. In five school hours of home economics, thirty-eight fifth grade children (20 boys and 18 girls) learned the significance of assertion and practiced assertive behaviors for family members. They completed questionnaires about self-esteem, relationship of family members, and assertive behaviors at the beginning and the end of the training.. There were some differences in the assertive behaviors in accordance with different level of relationship of family members. The several assertive behaviors and the self-esteem concerning family and friends increased as the results of training.
|
著者キーワード |
relationship among family members
assertive behavior
elementary school children
self-esteem
家族成員の相互関係
アサーション行動
小学生
自尊感情
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
発行日 | 2009-03-31 |
権利情報 |
Copyright (c) 2009 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
|
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
|