教育理解のための基本原理 : 教育の理論と実践の関わりの視点から

学習開発学研究 3 号 29-36 頁 2010-03-31 発行
アクセス数 : 914
ダウンロード数 : 163

今月のアクセス数 : 14
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
JEducSci_3_29.pdf 499 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
教育理解のための基本原理 : 教育の理論と実践の関わりの視点から
タイトル ( eng )
Principles for understanding education : Perspectives on theory and practice
作成者
ターナー デイヴィド
収録物名
学習開発学研究
Journal of Learning Science
3
開始ページ 29
終了ページ 36
収録物識別子
[PISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X
抄録
In this paper, I want to set out the main principles that I think should underpin our understanding of education. I have set these out in my book, Theory and Practice of Education (Turner, 2007). And central to my concerns are three basic observations: 1) Education is normally directed to the future, not driven by the past, 2) In education, prediction is an uncertain business, and 3) Education is a social process. Putting those three observations together, we can come to a view that Vygotsky viewed people as complex systems with multiple feedback loops (although he did not have the advantage of complexity theory to frame his work). This leads to a very specific difficulty in studying education, because the prediction of outcomes for individuals is subject to the butterfly effect, and consequently impossible. However, in complex systems patterns do arise, and understanding those patterns can lead us to a new understanding of education as a process that is directed towards the future.
著者キーワード
Vygotsky
Comlexity
Causation
Prediction
ヴィゴツキー
複雑性
因果関係
予測
内容記述
訳: 樋口 聡
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
発行日 2010-03-31
権利情報
Copyright (c) 2010 広島大学大学院教育学研究科学習開発学講座
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-8200
[NCID] AA1244667X