教科教育学の研究動向と展望 : 日本の数学教育学における近年の研究動向と展望
日本教科教育学会誌 Volume 27 Issue 4
Page 91-100
published_at 2005-03-30
アクセス数 : 778 件
ダウンロード数 : 494 件
今月のアクセス数 : 1 件
今月のダウンロード数 : 2 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://ir.lib.hiroshima-u.ac.jp/00030080
File |
BullJCRD_27-4_91.pdf
673 KB
種類 :
fulltext
|
Title ( jpn ) |
教科教育学の研究動向と展望 : 日本の数学教育学における近年の研究動向と展望
|
Title ( eng ) |
Trends and Prospects in Curriculum Research and Development : Recent Trends and Prospects in the Research on Mathematics Education in Japan
|
Creator | |
Source Title |
日本教科教育学会誌
|
Volume | 27 |
Issue | 4 |
Start Page | 91 |
End Page | 100 |
Abstract |
本稿は, 日本の数学教育学における近年の研究動向をレビューし, 今後の研究に対する展望を述べようとするものである。日本数学教育学会の数学教育論文発表会において発表された近年(1991~2000)の論文と課題別分科会の取り組みをレビュー及び考察の対象とし, 日本の数学教育学における研究動向をまとめた。そして, 数学教育学の多くの研究領域に共通する展望を「統合」「共同」「批判」という3つのキーワードを用いて述べ, それらが今後の日本の数学教育学研究と教育実践の発展に大きく寄与し得ることを主張した。
The aim of this paper is to review the recent trends and to suggest some prospects in the research on mathematics education in Japan. Based on the works of specialists in each research domain/area in mathematics education, the reviews of the recent (1991-2000) research papers presented at the Annual Meeting of Japan Society of Mathematical Education for the ten years were summarized to show the recent trends, including results and issues. Then, the common prospects for some research domains/areas in mathematics education were characterized by three key-words of "integration" of theory and practice, "cooperation" between researcher and teacher, among researchers, and among teachers, and "criticism" of theories and research results through a critical analysis. The prospects with the three concepts would be expected to promote the further development of research and practice in mathematics education in Japan.
|
Keywords |
教科教育学
数学教育学
研究動向
展望
日本
|
NDC |
Education [ 370 ]
|
Language |
jpn
|
Resource Type | journal article |
Publisher |
日本教科教育学会
|
Date of Issued | 2005-03-30 |
Rights |
Copyright (c) 2005 日本教科教育学会
|
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430
|