初等理科教育のカリキュラムと学力に関する中日比較

日本教科教育学会誌 Volume 25 Issue 2 Page 41-50 published_at 2002-09-30
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File
BullJCRD_25-2_41.pdf 793 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
初等理科教育のカリキュラムと学力に関する中日比較
Title ( eng )
Comparative Study of China and Japan with regard to the Curriculum and Achievement in Elementary Science Education
Creator
Meng Linghong
Source Title
日本教科教育学会誌
Volume 25
Issue 2
Start Page 41
End Page 50
Abstract
本論文では, 比較の主体を中国に客体を日本に, 比較の主題を初等理科教育として, 比較教育的アプローチを通し, 中国の初等理科教育の特性についてより理解し, また, 今後のあるべき姿を探究し示唆を得るための基礎的資料や情報を得ることを目的とした。このため, まず, 両国のカリキュラムを教育目標, 教育内容, 授業時数, 評価の観点の4つの視点から比較した。さらに, 特に両国で共通の学習内容が多いB区分「物質とエネルギー」を対象に学力調査問題を作成し, 実施した。この学力調査問題は, 知識I(機械的な知識の再生), 知識II(複数の知識の適用), 実験技能(実験とそれに付随して必要な技能)の3つの要素から構成されたものであった。

結果として, 知識Iについては, 両国の得点に有意な差が認められなかったが, 知識II及び実験技能では, 日本の得点が有意に高いことが明らかとなった。この原因については, 「カリキュラム」の比較調査から①中国の授業時数は日本より少ないにもかかわらず, 学習内容が日本より多く, さらに, 観察・実験場面で既習した知識を活用することが少ない, ②中国では, 日本よりもより「教える」という側面が重視され, 「子どもが自分で考える」ということが希薄であるという2点が推察される。
The purposes of this comparative study are, by comparing to Japan, to grasp some features of Chinese elementary science education, and to establish fundamental knowledge resources for ideal teaching in this subject. Firstly, the study compared the educational objectives, topics taught, the number of total class hours and evaluation criteria of science education in both countries. Secondly, the study conducted the science achievement survey which was developed to measure knowledge I (rote memory), knowledge II (simultaneous application of multiple knowledge), and laboratory techniques.

The results of the comparison in the achievement survey revealed that Chinese students scored as well as Japanese students in the knowledge I test, but they scored significantly lower than Japanese students in the knowledge II test and laboratory techniques. The author, through the comparison of science curricula, attributed the difference in the achievement to two facts: 1) that the topics covered are so crammed into fewer class hours that Chinese students have few opportunities to apply the knowledge learned in the classroom, and 2) that the Chinese curriculum over-emphasizes "teaching" and disregards children's "thinking for themselves".
Keywords
初等理科
カリキュラム
学力
中日比較
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本教科教育学会
Date of Issued 2002-09-30
Rights
Copyright (c) 2002 日本教科教育学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430