よい美術教育をつくる7つの指針(Part II) : 「美術の教育」と「美術による教育」に焦点化して

学校教育実践学研究 12 巻 203-212 頁 2006-03-20 発行
アクセス数 : 780
ダウンロード数 : 179

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_12_203.pdf 775 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
よい美術教育をつくる7つの指針(Part II) : 「美術の教育」と「美術による教育」に焦点化して
タイトル ( eng )
Seven Guiding Principles in Designing Good Art Education (Part II) : Focusing on "Education for Art" and "Education through Art"
作成者
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
12
開始ページ 203
終了ページ 212
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
I make a point of saying that absolutely essential conditions for good art education consist of "Education for Art" and "Education through Art." It is out of supposition if you place too much emphasis on or miss one of them.

Above all, we should never lose the idea of "Education through Art" directly linked to character formation. Because this is the first and ultimate ground for the art education that remains at the compulsory education stage; this was so in the past and will be so in the future.

However, I see the disfavorable reality that the idea of "Education through Art" has not been ingrained yet when my heart goes out to "the present" of art education and "the past and the future."

Why has not it been ingrained? In the paper I begin by examining this issue focusing on the history of the description of "the objective of the subject" and others in the Course of Study.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2006-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493