理科学習における「観察」観に関する一考察

学校教育実践学研究 3 巻 59-66 頁 1997-03-20 発行
アクセス数 : 1039
ダウンロード数 : 483

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_3_59.pdf 478 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
理科学習における「観察」観に関する一考察
タイトル ( eng )
A Study on the View of Observation in Science Learning
作成者
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
3
開始ページ 59
終了ページ 66
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
The purpose of this study is to clarify the view of observation and to get suggestions how observations should be in science learning. This study clarified that most of the senior high school students in the first grade and the teacher trainees have a following point of view; In science learning it often happens that observation results of learners are different from those of which teachers expect and learners cannot observe what teachers can. This is not because of the gap of aims and techniques between science teachers and learners, but because of science teachers' enough knowledge and experiences for the observation. Finally this study implies that whether science teachers recognize the view that the observation is not only the learning activity using one's senses fully, but also the learning activity closely concerned with the knowledge and concepts, might be a key point of improving science teaming.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部附属教育実践総合センター
発行日 1997-03-20
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493