Neue Technologien und Landeskunde
広島外国語教育研究 Issue 5
Page 51-59
published_at 2002-03-31
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File |
h-gaikokugokenkyu_5_51.pdf
571 KB
種類 :
fulltext
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Title ( deu ) |
Neue Technologien und Landeskunde
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Alternatives |
ニューテクノロジーと(ドイツの)外国文化事情教育
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Creator | |
Source Title |
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
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Issue | 5 |
Start Page | 51 |
End Page | 59 |
Journal Identifire |
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
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Abstract |
本論文では, 日本の大学の初級ドイツ語授業でインターネットをいかにドイツ文化学習に活用するかを議論し, 授業経験を報告する。まず, カリキュラム削減などのドイツ語教育の危機的現状を概観し, 次に外国語学習の動機づけにおける文化事情の重要性を論じる。第3に, インターネットが文化学習のための創造的ツールであることを示し, 最後に, ヴァーチャル・ドイツ旅行やドイツのクリスマス文化学習などの授業報告を行う。学生が理解に困難をきたす場合に教師の積極的コントロールも必要であること(学習者中心授業とのバランス)を結論する。
This paper argues that the use of the internet is an important part of cultural information (Landeskunde) learning in German beginners classes by demonstrating the special usefulness of this new technology for cultural information instruction in second foreign language (2FL) German classes. Thus, after touching on the problems of German instruction in Japan (part 1) and the role of cultural information (Landeskunde) in its beginners courses (part 2), I briefly introduce the use of the internet in 2FL teaching (part 3) and demonstrate this with three examples from my German teaching (part4).
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NDC |
Education [ 370 ]
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Language |
deu
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Resource Type | departmental bulletin paper |
Publisher |
広島大学外国語教育研究センター
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Date of Issued | 2002-03-31 |
Publish Type | Version of Record |
Access Rights | open access |
Source Identifier |
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
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