ヴィゴツキーの発達論における「補償」 : A. アドラーの影響を中心に
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域 57 号
277-284 頁
2008-12-26 発行
アクセス数 : 1116 件
ダウンロード数 : 1950 件
今月のアクセス数 : 3 件
今月のダウンロード数 : 6 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/26141
ファイル情報(添付) |
BullGradSchEducHiroshimaUniv-Part3-EducHumanSci_57_277.pdf
457 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
ヴィゴツキーの発達論における「補償」 : A. アドラーの影響を中心に
|
タイトル ( eng ) |
The Idea of "Compensation" in the Vygotsky's Developmental Theory : Focusing upon an influence from A. Adler
|
作成者 |
岡花 祈一郎
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
|
号 | 57 |
開始ページ | 277 |
終了ページ | 284 |
抄録 |
The purpose of this paper is to clarify the relationship between the idea of "compensation" and Vygotsky's late theory through positive re-positioning of this concept. Vygotsky's concept of "compencation" is influenced by A. Adler. In former researches the concept of "compensation" did passive positioning, because there is little term of "compensation" in Vygotsky's text since the 1930's. However, Vygotsky did't use this term in his later life, it is his critical reception about Adler's "compencation". This paper attempts to reexamine the idea of "compensation" in Vygotsky's defectological studies. The two followings became clear: 1, The idea of "compensation" introduce vygotsky's historical perspective not only past but also future. 2, Vygotsky refuses to subjective sense of inferiority in Adler's idea, and he seeks to find a source of "compensation" in a group. This vertical and horizontal perspective is considered to be leading his late idea of the Zone of Proximal Development.
|
著者キーワード |
L. S. Vygotsky
A. Adler
compensation
The Zone of Proximal Development
ヴィゴツキー
アドラー
補償
発達の最近接領域
|
NDC分類 |
心理学 [ 140 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
|
発行日 | 2008-12-26 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039
|