教育評価における妥当性・信頼性に関する一考察

アクセス数 : 1631
ダウンロード数 : 2121

今月のアクセス数 : 3
今月のダウンロード数 : 17
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
教育評価における妥当性・信頼性に関する一考察
タイトル ( eng )
A Consideration on the Validity and Reliability of Educational Evaluation
作成者
北川 剛司
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
57
開始ページ 99
終了ページ 104
抄録
In the research of the educational evaluation, we have been discussing not only the evaluation method but also the criterion of the evaluation to judge the adequacy of one. In the research of the measurement, we have developed some criteria, "validity" and "reliability". Validity is defined as the extent to which the information tests supplies suits the purpose of the measurement. Reliability is defined as the consistency of the measurement. Though these criteria are terms of the "measurement", we have applied them to the argument of the "evaluation". And, doing so limits the development of new methods of the evaluation. The purpose of this paper is to consider the possibility of new methods and new criteria of the evaluation.
著者キーワード
evaluation
validity
reliability
"Forth Generation Evaluation"
評価
妥当性
信頼性
「第四世代評価」
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2008-12-26
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039