ホーリスティック・アプローチと日本語教育理論(3) : ホーリスティック教師の「真実性」と「心配り」という概念を中心に

広島大学日本語教育研究 16 号 1-8 頁 2006-03-15 発行
アクセス数 : 1003
ダウンロード数 : 405

今月のアクセス数 : 4
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
BullDepTJSLHU_16_1.pdf 602 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
ホーリスティック・アプローチと日本語教育理論(3) : ホーリスティック教師の「真実性」と「心配り」という概念を中心に
タイトル ( eng )
Holistic Approach to Teaching Japanese as a Second Language (3) : Focused on the Concept of Caring and Sharing for Teachers
作成者
縫部 義憲
収録物名
広島大学日本語教育研究
Bulletin of the Department of Teaching Japanese as a Second Language, Hiroshima University
16
開始ページ 1
終了ページ 8
収録物識別子
[PISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831
抄録
The present article aims to focus on the concept of "caring and sharing" in Japanese language education and to seek for the essence of the new direction toward "teacher development" from the standpoint of Holistic Approach. First, what sort of Japanese language education is necessary for school education should be sought for. Second, what type of Japanese language teachers students feel are outstanding and how they are effectively trained should be studied empirically. Our research shows that the characteristics of outstanding Japanese language teachers can be categorized into five: 1. cognitive mastery, esp. communicative proficiency, 2. teaching experiences and qualifications, 3. individual teacher's personality, 4. curriculum design and its assessment, 5. classroom management. The curriculum for teacher development comprises these five factors and emphasizes the growth and development of a teacher as a person in particular.
NDC分類
教育 [ 370 ]
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科日本語教育学講座
発行日 2006-03-15
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-7226
[NCID] AA11531831