歴史教育課程におけるナショナルな時間的認識形成の構造 : 中学校学習指導要領社会とその準拠歴史教科書をてがかりとして

アクセス数 : 942
ダウンロード数 : 242

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
AA11618725_56_65.pdf 605 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
歴史教育課程におけるナショナルな時間的認識形成の構造 : 中学校学習指導要領社会とその準拠歴史教科書をてがかりとして
タイトル ( eng )
The Organization of the Development of National Historical Knowledge in History Course : The case of the course of study and textbook for social studies for Lower secondary schools
作成者
丹生 英治
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
56
開始ページ 65
終了ページ 74
抄録
The purpose in this paper is to make an analysis of national knowledge in history education curriculum. The main points are summarized: 1) In the Course of Study and textbook for Lower Secondary Schools, Japanese history is made by using technical terms of connecting the past and the present. 2) By the past perfect form of narrative history, students' viewpoint will be located in Japanese history in their image.
著者キーワード
Lower secondary School History Course
History Curriculum
the Development of National Knowledge
中学校歴史的分野
歴史教育課程
ナショナルな認識形成
NDC分類
教育 [ 370 ]
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
発行日 2007-12-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725