学習リストの繰り返し呈示が画像の虚再認に与える効果

広島大学心理学研究 6 号 11-18 頁 2007-03-30 発行
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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
学習リストの繰り返し呈示が画像の虚再認に与える効果
タイトル ( eng )
Effect of repetitive presentation of study lists on pictorial false recognition
作成者
鍋田 智広
収録物名
広島大学心理学研究
Hiroshima Psychological Research
6
開始ページ 11
終了ページ 18
収録物識別子
[PISSN] 1347-1619
[EISSN] 2759-0968
[NCID] AA11616129
抄録
In the DeeserRoediger and McDermott(DRM) procedure (Deese,1959;Roediger &McDermott,1995),false recognition of an item that is not presented (the criticallure) can occur when participants study and are tested on their recognition of items related to the critical lure.The present study examined effect of repetitive presentation of study lists on false recognition,using pictorial items.In the experiment,Participants were presented with lists of pictorial items either 1 time or 2 or 7 times,followed by a recognition test.The present study showed that true recognition of presented items increased with lists repetition and false recognition of critical lure decreased with lists repetition. The findings were consistent with dual process accounts of false memory. Taking into account the previous results in the studies that examined the efftct of repetitive presentation on false recognition with word items,the present study that used pictorial items represent an important generalization to the physical realm of repetitive presentation.
著者キーワード
虚再認
DRM法
学習リストの繰り返しの呈示
false recognition
DRM procedure
repetitive presentation of study list
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科心理学講座
発行日 2007-03-30
権利情報
Copyright by Author
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1347-1619
[NCID] AA11616129