韓国併合前後の日本語教育観 : 朝鮮及び日本の教育・一般雑誌の考察を通して

アクセス数 : 1015
ダウンロード数 : 945

今月のアクセス数 : 5
今月のダウンロード数 : 13
ファイル情報(添付)
KJ00004389467.pdf 966 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
韓国併合前後の日本語教育観 : 朝鮮及び日本の教育・一般雑誌の考察を通して
タイトル ( eng )
View of Japanese Language Education Before and After Annexation of Korea : Through Considerations of General and Educational Journals Issued in Korea and Japan
作成者
李 政樹
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
50
開始ページ 197
終了ページ 205
抄録
After Japanese schools were established in Korea in 1891, Japanese language was adopted in school education. This article aims to study on how teachers try to teach Japanese according to their own objectives in the 1891s-1920s. After the Russian-Japanese war, the educational objectives changed from civilization and practical use to assimilation. This happened through the change of language of instruction from Korean to Japanese language. This study focuses on the Japanese language teaching method from the teachers' point of view. Additionally, this study also aims to clarify what kind of assertions were discussed in the then Korean and Japanese educational journals.
著者キーワード
韓国併合
教育・一般雑誌
日本語教育観
教授言語
Annexation of Korea
General and Educational journals
Japanese-language education view
Language of instruction
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725