初等理科教育における中日比較 : 学力に影響する要因分析から

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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
初等理科教育における中日比較 : 学力に影響する要因分析から
タイトル ( eng )
Comparative Study on Elementary Science Education in China and Japan : An Analysis on Structure of Factors Affecting Achievement
作成者
孟 令紅
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
50
開始ページ 25
終了ページ 31
抄録
The purposes of this study are to examine the structure of factors that affect elementary science achievement in China and Japan, and to propose some strategies for elementary science education reform in China. The study hypothesized that science achievement was influenced by seven factors: (1)parental support, (2)classroom environment, (3)attitude toward science leaning, (4)peer environment, (5)study hour, (6)parents' interests in science, (7) parents' expectations in science teaching. The study revealed that the instrument had some validity in the measurement of each construct variable. In addition, the analysis in the Structural Equation Modeling indicated that the effects of positive attitude toward science study and class environment were influential factors to science achievement in Japan. On the other hand, in China, the effect of positive attitude toward science teaching is the only influential factor to science achievement.
著者キーワード
初等理科教育
学力に影響する要因
中日比較
elementary science education
factors affecting science achievement
comparative study between China and Japan
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618725