批評を生み出す評論文指導の実践
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 53 号
83-92 頁
2005-03-28 発行
アクセス数 : 1027 件
ダウンロード数 : 1010 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18135
ファイル情報(添付) |
KJ00004184230.pdf
1000 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
批評を生み出す評論文指導の実践
|
タイトル ( eng ) |
Developing Abilities of Reading Argumentative Texts Critically at the Senior High School
|
作成者 |
森田 信義
葛原 昌子
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
|
号 | 53 |
開始ページ | 83 |
終了ページ | 92 |
抄録 |
This paper aims to propose a new teaching process which can help students to read argumentative and logical texts critically. Reading texts critically forms the basis of living independently. With this in mind we teach how to read argumentative texts as a major task of Japanese language teaching. However there are some problems to be solved before we accomplish the task. Creating a new teaching process useful for helping students reading critically is one of the most urgent problems we come up against. The new teaching process takes on the character of five problem solving steps: 1) preparing for reading; 2) getting assignments; 3) tackling the assignments; 4) writing critical essays; 5) evaluating the essays written on the step 4. In this paper we focused on the step 1 and 2 steps.
|
著者キーワード |
評論(論証)文
指導過程
批判読み
高等学校
国語科教育
argumentative text
teaching process
critical reading
senior high school
Japanese language
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2005-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554
|