批評を生み出す評論文指導の実践

アクセス数 : 1027
ダウンロード数 : 1010

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 5
ファイル情報(添付)
KJ00004184230.pdf 1000 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
批評を生み出す評論文指導の実践
タイトル ( eng )
Developing Abilities of Reading Argumentative Texts Critically at the Senior High School
作成者
森田 信義
葛原 昌子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
53
開始ページ 83
終了ページ 92
抄録
This paper aims to propose a new teaching process which can help students to read argumentative and logical texts critically. Reading texts critically forms the basis of living independently. With this in mind we teach how to read argumentative texts as a major task of Japanese language teaching. However there are some problems to be solved before we accomplish the task. Creating a new teaching process useful for helping students reading critically is one of the most urgent problems we come up against. The new teaching process takes on the character of five problem solving steps: 1) preparing for reading; 2) getting assignments; 3) tackling the assignments; 4) writing critical essays; 5) evaluating the essays written on the step 4. In this paper we focused on the step 1 and 2 steps.
著者キーワード
評論(論証)文
指導過程
批判読み
高等学校
国語科教育
argumentative text
teaching process
critical reading
senior high school
Japanese language
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2005-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554