H. S. ブロウディの美的教育論に関する一考察
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 52 号
145-153 頁
2004-03-28 発行
アクセス数 : 1143 件
ダウンロード数 : 241 件
今月のアクセス数 : 7 件
今月のダウンロード数 : 5 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18125
ファイル情報(添付) |
KJ00004389280.pdf
973 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
H. S. ブロウディの美的教育論に関する一考察
|
タイトル ( eng ) |
A study of H. S. Broudy's theory of aesthetic education
|
作成者 | |
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
|
号 | 52 |
開始ページ | 145 |
終了ページ | 153 |
抄録 |
The aim of this study is to examine critically the nature of Harry S. Broudy's theory of aesthetic education, which is contributed to the development of DBAE theory. This critical examination is taken regarding five topics. First, the influence of Broudy's theory on the development of curriculum theory in art education is identified. Second, the characteristics of Broudy's aesthetic education as part of value education are discussed. Third, Broudy's concept of aesthetic image is understood as critical to his theory of aesthetic education. Fourth, the structure of aesthetic experience is discussed. Fifth, the instructional strategies based on Broudy's theory of education are described. In conclusion, the meanings of Broudy's theory of aesthetic education to the development of Japanese art education are discussed based on the critique of the nature of his educational theory.
|
著者キーワード |
H. S. ブロウディ
美的教育
DBAE
H. S. Broudy
Aesthetic education
DBAE
|
NDC分類 |
教育 [ 370 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2004-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554
|