CMCにおけるメッセージが対人感情および対人印象に及ぼす影響
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域 52 号
83-88 頁
2004-03-28 発行
アクセス数 : 1438 件
ダウンロード数 : 605 件
今月のアクセス数 : 4 件
今月のダウンロード数 : 7 件
この文献の参照には次のURLをご利用ください : https://doi.org/10.15027/18118
ファイル情報(添付) |
KJ00004389273.pdf
507 KB
種類 :
全文
|
タイトル ( jpn ) |
CMCにおけるメッセージが対人感情および対人印象に及ぼす影響
|
タイトル ( eng ) |
Effects of messages on evaluation of interpersonal sentiment and interpersonal impression by CMC
|
作成者 |
岡本 香
|
収録物名 |
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第一部, 学習開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 1, Learning and curriculum development
|
号 | 52 |
開始ページ | 83 |
終了ページ | 88 |
抄録 |
The purpose of this study is to investigate effects of messages on evaluation of interpersonal sentiment and interpersonal impression by CMC and FtF. The data were gatherd from university students (N=173) using a questionnaire. The 2 (medexa condition: CMC, FtF) x 2 (messages condition: self-enhancing presentation message, self--deprecating presentation message) ANOVA showed interaction effect of media condition and message condition. The significant differences were also shown in the mean score of evaluation of interpersonal sentiment and interpersonal impression between CMC and FtF conditions. From these results, it was suggested that self-deprecating presentation by CMC gave a communicator a positive image.
|
著者キーワード |
CMC
自己呈示
対人感情
対人印象
CMC (computer-mediated communication)
self-presentation
interpersonal sentiment
interpersonal impression
|
NDC分類 |
社会 [ 360 ]
|
言語 |
日本語
|
資源タイプ | 紀要論文 |
出版者 |
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
|
発行日 | 2004-03-28 |
出版タイプ | Version of Record(出版社版。早期公開を含む) |
アクセス権 | オープンアクセス |
収録物識別子 |
[ISSN] 1346-5546
[NCID] AA11618554
|