発達的観点からのビッグ・ファイブ研究の展望

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ファイル情報(添付)
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タイトル ( jpn )
発達的観点からのビッグ・ファイブ研究の展望
タイトル ( eng )
Review of Big Five research from developmental perspective
作成者
林 智幸
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part 3, Education and human science
51
開始ページ 271
終了ページ 277
抄録
The theory of Big Five is an effective model, in which the personality structure is described in terms of extraversion, agreeableness, conscientiousness, emotional stability, intellect. Big Five was originally developed as a tool for the personality description of adults, but has proved effective also for developmental research. From childhood through adolescence and adulthood, many questionaaire studies revealed the 5 factor personality structure. On the other hand A individual difference in infancy and early childhood is studied in terms of ""temperament."" The relation between Big Five and temperament in not clear. Hogekull(1994) presented a hypothetical relation between Big Five and temperament, and assumed that Big Five develops from the temperament dimensions of Emotionality, Activitity, Sociability, Impulsivity, Shyness of EASI, which appear to be related with Intensity/Activity, Approach-Withdrawal, Attentiveness, Manageability of TBQ.
著者キーワード
ビッグ・ファイブ
気質
発達研究
Big Five
temperament
developmental Sutdy
NDC分類
心理学 [ 140 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2003-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039