第二言語(日本語)の読みにおけるメタ認知に関する一考察

アクセス数 : 1155
ダウンロード数 : 388

今月のアクセス数 : 9
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
KJ00000703102.pdf 711 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
第二言語(日本語)の読みにおけるメタ認知に関する一考察
タイトル ( eng )
The Study of Metacognition in Reading Japanese as a Second Language
作成者
佐藤 礼子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. II, Arts and science education
51
開始ページ 275
終了ページ 281
抄録
This paper overviews selected theoretical and research literature on metacognition in order to suggest improvements to the way learners are taught to read. I describe two aspects of metacognition, knowledge of cognition (metacognitive awareness) and regulation of cognition (planning, monitoring, evaluating), and how they are related to their reading comprehension. The results of metacognition research suggest that learners who are more aware of the way they read have a higher level of reading proficiency, and that explicit metacognitive strategy training, promoting awareness about comprehension and reading strategies, is effective in enhancing learners' reading comprehension. Teachers also can help learners identify their own current reading strategies through such verbal-report techniques as discussion, interviewing, questioning.
著者キーワード
メタ認知
読解ストラテジー
ストラテジートレーニング
第二言語
metacognition
reading strategies
strategy training
second language
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2003-03-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5554
[NCID] AA11618725