The English Listening and Reading Ability of Freshmen

広島外国語教育研究 Issue 2 Page 39-56 published_at 1999-03-31
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h-gaikokugokenkyu2_39.pdf 760 KB 種類 : fulltext
Title ( eng )
The English Listening and Reading Ability of Freshmen
Creator
Source Title
広島外国語教育研究
Hiroshima Studies in Language and Language Education
Issue 2
Start Page 39
End Page 56
Journal Identifire
[PISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332
Abstract
本研究の目的は大学一年生の英語リスニング能力とリーディング能力を分析し検討することである。習熟度別クラス編成を実施するために,ほとんどの広島大学の一年生はリスニング・テストとリーディング・テストを受けた。その中の10学部から409人を選び分析対象とした。主な結果は1)両方の試験はいずれもpre-TOEFL level であったが,リスニング能力よりもリーディング能力のスコアのほうが平均的に高かった(p<.01)。2)リスニング・スコアとリーディング・スコアには相関関係が見られる(p<.01)。3)リスニング・テストでは,テープ聞こえてくる表現が解答用紙上のdistractorと同一である場合に,学生がそれらのdistractorを間違って選択する割合がきわめて高かった。リスニング・スコアが低い原因は語彙力の不足ではない。リーディング・スコアが示しているように学生の語彙力は結構高い。原因はむしろ一年生がこれまでリスニング練習の機会にめぐまれなかったことにある。リスニング・スコアを向上させるために今後さまざまな試みが求められる。
The purpose of this study was to analyze and to describe the English listening and reading abilities of freshmen at Hiroshima University. Nine weeks into the first semester of 1998, almost all of the freshmen students-- about 2,000-- were given a 20-minute listening test and a 20-minute reading test so that highly proficient students could be placed in faster-paced, more challenging courses in the second semester. A total of 409 students' test answer sheets were randomly selected, representing 10 different faculties. The three most important findings were: 1) Students did significantly better on the reading test than on the listening test (p<.001), even though both tests were designed for the pre-TOEFL level; 2) Individual listening scores correlated with reading scores (p<.01); and 3) On the listening test, when students perceived certain words or expressions on the tape, they were often attracted to distractors (incorrect choices) which featured those exact same words or expressions. It is argued that "a lack of vocabulary" is NOT a sufficient basis for explaining the lower listening scores. Indeed, the fact that students scored significantly higher in reading-- a skill which generally requires a wider range of knowledge of vocabulary items than listening-- is evidence that vocabulary is not the main obstacle to listening ability. Rather, it is claimed that students find it hard to decode the flow of audio signals.
NDC
English [ 830 ]
Education [ 370 ]
Language
eng
Resource Type departmental bulletin paper
Publisher
広島大学外国語教育研究センター
Date of Issued 1999-03-31
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 1347-0892
[NCID] AA11424332