情報セキュリティ教育教材の改善検討 : 自由記述アンケートの分析から

情報処理学会論文誌. 教育とコンピュータ Volume 3 Issue 2 Page 8-19 published_at 2017-06-14
アクセス数 : 1281
ダウンロード数 : 1761

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 1
File
TCE_3-2_8.pdf 4.2 MB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
情報セキュリティ教育教材の改善検討 : 自由記述アンケートの分析から
Title ( eng )
A discussion on improving learning materials for information security: On the analysis of free description responses
Creator
Source Title
情報処理学会論文誌. 教育とコンピュータ
IPSJ transactions of computers and education
Volume 3
Issue 2
Start Page 8
End Page 19
Abstract
広島大学では,新入生に対し情報セキュリティ・コンプライアンス教育を実施している.本研究では,教材改善に活用するため,学部新入生に対し実施した自由記述アンケートをテキストマイニング手法により分析した.その結果,講習の有効性を評価できることがわかった.分析結果をふまえ,教材改善の内容について検討した.
The Information Media Center in Hiroshima University has provided the Information Security and Compliance Courses for the all freshmen every year. A text mining method, that allows to analyze the text data in the questionnaires, was used for improving the learning materials of the courses. The result indicates that the courses were effective and there is room for improvement to the materials.
Keywords
情報セキュリティ教育
教育効果の測定
テキストマイニング
Information security education
measurement of educational effect
text mining
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
情報処理学会
Date of Issued 2017-06-14
Rights
Copyright (c) 2017 情報処理学会
Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan
論文ファイルの利用は著作権の範囲内に限り認められます。
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 2188-4234
[NCID] AA12697953
[URI] http://id.nii.ac.jp/1001/00182182/