中学校国語科におけるアクティブ・ラーニングの開拓 : 「冥王星が「準惑星」になったわけ」(渡部潤一)を起点として

アクセス数 : 1925
ダウンロード数 : 1728

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 3
ファイル情報(添付)
CSNERP_14_43.pdf 2.05 MB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
中学校国語科におけるアクティブ・ラーニングの開拓 : 「冥王星が「準惑星」になったわけ」(渡部潤一)を起点として
タイトル ( eng )
Developing Active Learning in a Junior High Japanese Class : By Examining the Process and Outcomes of a Unit Composing Reading Activities of Expository Writings
作成者
居川 あゆ子
収録物名
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要
The Bulletin of the Center for Special Needs Education Research and Practice Graduate School of Education, Hiroshima University
14
開始ページ 43
終了ページ 54
抄録
本論文は,国語科の「読むこと」の学習指導における「アクティブ・ラーニング」の実践形態を実践的に探究するものである。国語教科書教材「冥王星が「準惑星」になったわけ」を起点とする単元の実践とその検討を通して,そのことによって,学習者のさまざまなニーズに応じた,多様な学びを成り立たせる国語科での「アクティブ・ラーニング」成立の条件を探った。
In this paper, a plot of lesson for eliciting students’ active learning was constructed and examined the process and outcomes of the unit and lessons implemented in any junior high Japanese classes. Any conditions for creating active learning in the context of learning reading any Japanese expository texts as follows; finding out many texts for evoking each student’s interests; showing appropriate tasks linking each student’s everyday life; struggle with reading and writing and thinking, etc.
著者キーワード
説明的文章
アクティブ・ラーニング
探究
多様な学び
expository writings
active learning
exploration
diverse learning
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属特別支援教育実践センター
発行日 2016-03
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1883-5406
[NCID] AA12383831