模擬授業による理科の授業力量の形成に関する研究 : 教師志望学生への質問紙調査から

学校教育実践学研究 20 巻 79-89 頁 2014-03-21 発行
アクセス数 : 1139
ダウンロード数 : 540

今月のアクセス数 : 1
今月のダウンロード数 : 2
ファイル情報(添付)
HiroshimaJSchEduc_20_79.pdf 446 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
模擬授業による理科の授業力量の形成に関する研究 : 教師志望学生への質問紙調査から
タイトル ( eng )
A Study on Development of Teaching Competence of Science through Trial Teaching : A Survey for Teacher Trainees
作成者
杉山 雅俊
収録物名
学校教育実践学研究
Hiroshima journal of school education
20
開始ページ 79
終了ページ 89
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493
抄録
This study aimed to examine teacher trainees' thought about learning to teach elementary science before and after the lecture including trial teaching. The findings were mainly the followings; (1) In the teaching competence of science, particularly high sense of needs for teacher trainees at the start of the lecture was the knowledge and ability related to making lesson plan as well as the knowledge and ability of concrete methods of lesson practice. (2) Particularly high sense of accomplishment of learning for teacher trainees at the end of the lecture was the knowledge and ability related to making lesson plan. (3) At the end of the lecture teacher trainees had a high sense of accomplishment of learning and high needs of learning to understand and suppose actual situation of students. These sense and needs are considered to lead to more effective learning for teaching practice in elementary schools.
内容記述
本研究の一部は,日本学術振興会科学研究費助成事業(基盤研究C)(課題番号24501102,研究代表者:山崎敬人)の助成による
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科附属教育実践総合センター
発行日 2014-03-21
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1341-111X
[NCID] AN10491493