小学校教育実習を経験した教員養成学部学生の理科の観察・実験観に関する比喩生成課題を用いた研究

日本教科教育学会誌 Volume 26 Issue 2 Page 49-58 published_at 2003-09-30
アクセス数 : 755
ダウンロード数 : 181

今月のアクセス数 : 2
今月のダウンロード数 : 1
File
BullJCRD_26-2_49.pdf 978 KB 種類 : fulltext
Title ( jpn )
小学校教育実習を経験した教員養成学部学生の理科の観察・実験観に関する比喩生成課題を用いた研究
Title ( eng )
A Study on Views of Observation and Experiments in a Metaphor-making Task in Science Classes : In the Case of Teacher Trainees after Teaching Practice in Elementary Schools
Creator
Source Title
日本教科教育学会誌
Volume 26
Issue 2
Start Page 49
End Page 58
Abstract
本研究の目的は, 小学校教育実習を経験した教員養成学部学生の観察・実験観の様態を探ることであった。そのために, 理科授業における観察・実験に関するする比喩生成などを用いた調査問題を作成し, 質問紙調査を行った。その回答を分析し考察した結果, おもに以下のことが指摘された。

①小学校教育実習を経験した学生では, 「体験」と「興味・関心」という観点が, 理科授業における観察・実験のねらいや役割に関する考えを構成する主要な要素となっている。

②「予想や考えを確かめる」ことが理科授業における観察・実験のねらいや役割の一つとして重要であることは, 彼らに十分認知されているものの, 観察・実験のねらいや役割に関する考えを構成する中心的な要素とはなっていない。

③小学校教育実習における理科の授業観察や反省会などでの学習機会の多少, 及び理科の教壇実習の経験の有無による, 理科授業における観察・実験観の違いは, ほとんど認められない。
The purpose of this study was to research the views of teacher trainees on observation and experiments in science classes after teaching practice in elementary schools. Analysis of their answers to the questionnaire indicated the following:

1. The main elements of the teacher trainees' views of the aims and roles of observation and experiments were 'experience' and 'interest'.

2. They considered that 'to verify a prediction' is important as one of the aims and roles of observation and experiments, but it was not considered to be the main element.

3. There were few differences in their views of observation and experiments depending on the number of times they had observed science lessons and taken part in reflection meetings, and depending on the frequency with which they had undertaken teaching practice in science classes.
Keywords
観察・実験観
理科授業
教育実習
教員養成
比喩生成
NDC
Education [ 370 ]
Language
jpn
Resource Type journal article
Publisher
日本教科教育学会
Date of Issued 2003-09-30
Rights
Copyright (c) 2003 日本教科教育学会
Publish Type Version of Record
Access Rights open access
Source Identifier
[ISSN] 0288-0334
[NCID] AN00247430