教員養成学部生の就職志望動機,教職適性感及び習得適性の変容に関する追跡研究(II)

広島大学教育実践研究指導センター紀要 5 号 1-6 頁 1993-03-15 発行
アクセス数 : 1305
ダウンロード数 : 189

今月のアクセス数 : 0
今月のダウンロード数 : 0
ファイル情報(添付)
タイトル ( jpn )
教員養成学部生の就職志望動機,教職適性感及び習得適性の変容に関する追跡研究(II)
タイトル ( eng )
A Longitudinal Study on the Changes in Teacher Aptiudes, Motivation and Self-estimation of Fitness to Become Teacher
作成者
高橋 超
石井 眞治
収録物名
広島大学教育実践研究指導センター紀要
Bulletin of Research Center for Educational Study and Practice, Faculty of School Education, Hirosihma University
5
開始ページ 1
終了ページ 6
抄録
The purpose of this longitudinal study was to examine the changes in students' cognition of teacher aptitudes, motivation, and fitness judgement of becoming teachers during 4 years university education. The present report was concerned with the changes of those items in 231 students who answered the questionnaire all of 3 test occasions. The factor analysis on the ideal teacher aptitudes revealed 5 factors: social skills, knowledge, sensitivity, practical skills, and vitality. It was suggested that the perceived motivation and fitness to teacher were decreased over time, and that the junior students' image of teacher as profession was realistic one comparing with that of sophomores. These findings were discussed comparing with the results of the previous study.
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学学校教育学部附属教育実践研究指導センター
発行日 1993-03-15
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 0915-2903
[NCID] AN10178618