思考の道具としての数学が物理現象のモデルとしての数学と対立するとき : 中学生による電流、電圧、抵抗の関係の理解

アクセス数 : 1278
ダウンロード数 : 242

今月のアクセス数 : 7
今月のダウンロード数 : 7
ファイル情報(添付)
KJ00004253969.pdf 606 KB 種類 : 全文
タイトル ( jpn )
思考の道具としての数学が物理現象のモデルとしての数学と対立するとき : 中学生による電流、電圧、抵抗の関係の理解
タイトル ( eng )
When mathematics as a tool for thought is not congruent with mathematics as a model for a physical phenomenon : Junior high school students' understanding of relationships among electric current, pressure, and resistance
作成者
山本 泰昌
収録物名
広島大学大学院教育学研究科紀要. 第三部, 教育人間科学関連領域
Bulletin of the Graduate School of Education, Hiroshima University. Part. Ⅲ, Education and Human Science
50
開始ページ 309
終了ページ 315
抄録
The present study examined the effects of instruction that avoids the cognitive conflict between mathematics as a tool for thought and mathematics as a model for physical phenomena. Students in four classes of public junior high school received two types of instructions concerning electric current. Students under the experimental condition learned the qualitative relationships among electric current, pressure, and resistance first, and then designed experiments for themselves to obtain the quantitative relationships among these three values. On the other hand, students under the control condition ran experiments that examined electric current when they increased electric pressure for a device with a certain amount of resistance, and learned the quantitative relationships among the three values. It was found that students under the experimental condition did better on tests about the calculation based on the relationships among electric current, pressure, and resistance than students under the control condition.
著者キーワード
電流
数学
中学生
理解
electric current
mathematics
junior high school students
understanding
NDC分類
教育 [ 370 ]
言語
日本語
資源タイプ 紀要論文
出版者
広島大学大学院教育学研究科
国立情報学研究所
発行日 2002-02-28
出版タイプ Version of Record(出版社版。早期公開を含む)
アクセス権 オープンアクセス
収録物識別子
[ISSN] 1346-5562
[NCID] AA11625039