学校教育実践学研究 23巻
2017-03-22 発行

探究的な学習活動を機軸とした中等理科教育の展開

Promotion of Secondary School Science Education Driven by Inquiry-Based Activity
古賀 信吉 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
磯崎 哲夫 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
松浦 拓也 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
木下 博義 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
三好 美織 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
蔦岡 孝則 大学院教育学研究科
梅田 貴士 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
網本 貴一 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
竹下 俊治 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
富川 光 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
山崎 博史 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
吉冨 健一 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
井上 正之
山田 秀人
本文ファイル
抄録
This article reports fundamental researches organized for developing a novel teaching/learning system in secondary school science. A curriculum constructed by an effective integration of content-based and context-based curriculum arrangements is proposed for generating teaching/learning opportunities through various inquiry-based activities on the basis of previously acquired science knowledge and concepts. The science subjects, including physics, chemistry, biology and earth science, have different logics and methodologies of science, but those are completed by mutual interdependences. Therefore, various storylines that cover different leraning contents in science subjects can be developed. The inquiry-based activities along different storylines provide students with opportunities to correlate previous learnings in different science subjects and to experience various cognitive and scientific skills. Based on such findings of our basic researches, the merits of the science education system proposed in this study is discussed briefly.
内容記述
本研究は,科学研究費補助金基盤研究(A)(一般)(25242015)による。
キーワード
Science education
Secondary school
Contents
Context
Inquiry activity