広島大学大学院教育学研究科紀要. 第二部, 文化教育開発関連領域 65号
2016-12-22 発行

小学校における地理的内容の展開とその特徴 : イギリス初等地理テキストブック Collins Primary Geography の分析から

Geographical Contents in Primary School : An Analysis of the English Geography Textbook “Collins Primary Geography”
阪上 弘彬
村田 翔
由井 義通 大学院教育学研究科 広大研究者総覧
杉谷 真理子
佟 亜斎娜
中村 勇介
橋本 訓典
今井 貴秀
氏原 秀
兒玉 泰輔
茂松 郁弥
竹下 紘平
陶 子
潘 意涵
山本 稜
横川 知司
吉川 友則
劉 思純
本文ファイル
抄録
In this study, we have analyzed the English geography textbook “Collins Primary Geography”, in order to clarify the characteristics of geographical contents in primary school. Results of this study are as follows: age (grade)-appropriate teaching through different process of leaning (awareness, understanding, cognition and value judgement) and physical, human, environmental geography and topography as a content. However, there are no contents across physical and human geography, one of the features of geography, in the textbook.
内容記述
本稿は,2016年度前期開講の地理認識内容学特講(由井担当)の一部をもとに,加筆・修正を加えたものである。
キーワード
Geographical Education
England
Geography Textbook for Primary School
地理教育
イギリス
初等地理テキストブック