小学校・中学校知的障害特別支援学級における自分や他者を大切にする資質・能力を育む授業プログラムの開発
この文献の参照には次のURLをご利用ください : http://doi.org/10.15027/52101
ID | 52101 |
本文ファイル | |
別タイトル | Activities for Independent Living: An Elementary-Middle School Program to Promote Value Self and Others in Students with Intellectual Disabilities.
|
著者 |
横山 由季
井上 美由紀
久下 あいり
笹倉 美代
高木 由希
|
抄録(英) | The purpose of this study was to create an activity-based educational program to foster independent living for students with intellectual disabilities. For this purpose, the authors focused on the activities that value self and others among students. Data collection was conducted at an Elementary School and a Junior High School. A four-point Likert scale questionnaire and teacher observations of students were administered to measure the students’ competencies to care for themselves and others. Data analysis was conducted based on the responses to the questionnaire and the records on students’ behaviors. The results showed that students' competencies of caring for themselves and others increased throughout this study, indicating that this educational program was effective for students with intellectual disabilities.
|
内容記述 | 本論文は,初等教育カリキュラム学会第6回大会での口頭発表に加筆修正したものである。
|
掲載誌名 |
学部・附属学校共同研究紀要
|
号 | 49号
|
開始ページ | 64
|
終了ページ | 74
|
出版年月日 | 2022-03-31
|
出版者 | 広島大学学部・附属学校共同研究機構
|
ISSN | 2435-9041
|
NCID | |
言語 |
日本語
|
NII資源タイプ |
紀要論文
|
広大資料タイプ |
学内刊行物(紀要等)
|
DCMIタイプ | text
|
フォーマット | application/pdf
|
著者版フラグ | publisher
|
部局名 |
附属学校部
人間社会科学研究科
|
他の一覧 |
過去1年のアクセス数 : ? 件
過去1年の本文閲覧数 : ? 件
今月のアクセス数 : ? 件
今月の本文閲覧数 : ? 件